Administracyjny oręż! Jak walczyć z urzędniczą machiną?

Postępowanie trwa miesiącami, urzędnicy zarzucają pismami, w których skomplikowanych wersów nie da się już zliczyć. Biurokratyczna machina ruszyła. Gdy administracyjna batalia nie przynosi oczekiwanych skutków, jedynym orężem petenta stają się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Sprawdź najważniejsze prawa, jakie przysługują Ci w postępowaniu administracyjnym.

Chcesz wybudować dom, podzielić działkę, uzyskać odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość, odzyskać prawo jazdy lub wymeldować lokatora? Administracyjna ścieżka postępowania zaskoczy z pewnością nie raz. Urzędnicy choćby najprostszą decyzję uzasadniają w skomplikowany i sformalizowany sposób. Rzeczowe argumenty schodzą na drugi plan w obliczu administracyjnych rozterek. Sprawdź, jakie prawa przysługują stronie postępowania administracyjnego.

Najważniejsze zasady w postępowaniu administracyjnym

W wielu sprawach administracyjnych organy działając opieszale naruszają podstawowe zasady postępowania administracyjnego. Pominięcie każdej z tych zasad możemy skutecznie zarzucić w pismach do organów, a tym bardziej w odwołaniu do decyzji i w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Do najważniejszych zasad, których powinny przestrzegać organy administracji należą:

  • zasada praworządności – art. 6 kodeksu postępowania administracyjnego;
    – organy muszą działać tylko i wyłącznie na podstawie przepisów prawa;
  • zasada czynnego udziału stron – art. 10 kodeksu postępowania administracyjnego;
    – strony powinny mieć zapewniony udział na każdym etapie postępowania, muszą mieć również prawo do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i zgłoszonych żądań przed wydaniem decyzji;
  • zasada informowania stron – art. 9 kodeksu postępowania administracyjnego;
    – urzędnicy powinni wyczerpująco informować strony o okolicznościach sprawy, nie tylko faktycznych ale i prawnych, zadaniem organów jest czuwać nad tym, aby strony nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, dlatego powinny udzielać niezbędnych wyjaśnień i wskazówek;
  • zasada przekonywania – art. 11 kodeksu postępowania administracyjnego;
    – organy powinny wyjaśnić zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwieniu sprawy;
  • zasada szybkości i prostoty postępowania – art. 12 kodeksu postępowania administracyjnego;
    – urzędy powinny działać w sprawie wnikliwie, szybko i posługiwać się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do załatwienia sprawy;

jak długo potrwa sprawa?

Jeden miesiąc – tyle powinno zająć urzędnikom załatwienie sprawy, w której konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Jeżeli sprawa jest szczególnie skomplikowana, to przepisy nakładają na urzędników termin dwóch miesięcy. Najprostsze sprawy, niewymagające postępowania wyjaśniającego, a więc takie w których organ nie musi zbierać dowodów, informacji ani wyjaśnień, lecz może wydać decyzję na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę powinny być rozstrzygane natychmiast.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s