Kupując coś poza lokalem przedsiębiorcy albo na odległość, na przykład przez Internet jesteśmy uprzywilejowani. Mamy prawo do odstąpienia od umowy – to prawo, którego nie mają zwykli kupujący w tradycyjnym sklepie. Dzięki temu pomimo, że wybieraliśmy coś przed monitorem, to też mamy szansę na zapoznanie się z towarem.
Mamy 14 dni na przemyślenia! 14 dni od otrzymania produktu. Jeśli zamówiliście coś dostarczane partiami lub w częściach, to 14 dni liczymy od dnia otrzymania ostatniej rzeczy.
Jeśli sprzedawca nie poinformował was o prawie do odstąpienia to nie macie 14 dni, a 12 miesięcy na rozwiązanie umowy. Jeśli na stronie sklepu internetowego nie ma informacji o tym prawie, w żadnym widocznym miejscu, jeśli w e-mail’u od sprzedawcy też o tym ani słowa, to macie rok na odstąpienie.
Jak to zrobić? wystarczy napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Pismo można napisać samemu, ale warto skorzystać z formularza poniżej:

Formularz pochodzi ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl przygotowanej przez specjalistów z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czasem sprzedawca zaznacza, że można złożyć oświadczenie zrobić przez e-mail, jednak wówczas powinniście otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie w e-mail’u zwrotnym.
Sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy, w tym też kosztów dostarczenia towaru. Konsumenci mają 14 dni na odesłanie towaru. 14 dni powinno być liczone od dnia złożenia oświadczenia.
Sprzedawca zwraca nam cenę i koszty doręczenia towaru. Konsumenci muszą zapłacić za odesłanie towaru, czyli opakowanie, nadanie, zabezpieczenie.
Sprzedawca nie może uzależnić odstąpienia od umowy od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Nie da się obejrzeć i sprawdzić czy towar jest zgody z umową bez rozpakowania go. Zwracając towar najlepiej spakować produkt w oryginalne pudełko, nawet uszkodzone. Są przypadki, kiedy rzeczywiście nie możemy odstąpić od umowy po naruszeniu oryginalnego opakowania, ale to dotyczy głównie rzeczy związanych ze zdrowiem i higieną albo nagrań audio/video lub programów komputerowych, również tych produktów, które są dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu.
Powinniście udowodnić kupno paragonem, ale możecie również pokazać sprzedawcy wydruk z karty kredytowej, fakturę albo e-maile, jakikolwiek dowód zakupu.
Witam ,
No tak miałam 14 dni na zwrot.
Proszę o informację, przeoczyłam termin 14 dniowy zwrotu towaru (kanapa salonowa). Sklep poinformował mnie po 2 dniach po terminie że miał już chętnego klienta który wpłacił zadatek i czekał na kanapę niestety zrezygnował gdyż nie było towaru w terminie przez to został narażony na straty gdyż jego klient odmówił i musiał oddać podwójną kwotę wpłaty zadatku , chce mnie tymi kosztami obciążyć oraz kosztami udostępnienia magazynu (czekanie na towar i blokowanie miejsca, które mnie zarabia) oraz poinformował ze jeżeli kanapa będzie brudna to całej kwoty nie otrzymam. Czy to zgodne z prawem.